Om skolorganisationsteori och tolkningar đŸ€—

I kursen “Projektledning” genom Högskolan i Skövde och i boken med samma namn av Bo Tonnquist (en klassiker i sammanhanget) förklaras en organisations struktur, processer och kultur enligt följande:

Om vi applicerar dessa tankar om organisationsteori frÄn bilden ovan, som förklarar struktur, processer och kultur, pÄ en skolorganisation, dÄ kan vi göra följande översiktlig uppdelning av det vi gör mellan vÄra skolvÀggar i landet:

STRUKTUR:

1. Skolverkets styrdokument och stöddokumnent.
2. Lokala tolkningar av dessa, för samsyn.
3. Förvaltningens fokusomrÄden som sköljer verksamheter uppifrÄn ner.
4. Tydliga uppdragsbeskrivningar för alla befattningar.
5. Tydliga delegeringar av uppdrag med tydlig överlÀmning av mandat.

PROCESSER:

1. Förvaltningens fokus som kommer till oss och ska omvandlas till processer.
2. Egna rutindokument.
3. Årshjul av olika slag (EHT, ledningsgrupp, systematiskt kvalitetsarbete…)
4. Mötesstruktur.
5. Det operativa arbete i klassrummen.
6. MÄ-bra arbete (alla för var-och-en).

KULTUR:

1. Hur vi pratar med varandra.
2. Hur vi pratar om varandra.
3. Hur vi pratar om ledningen.
4. Hur vi pratar med och om elever och vÄrdnadshavare.
5. Hur vi tolkar alla dessa ovan, enskilt, i grupp.
6. Hur högt eller lÄgt har vi lagt ribban för oss sjÀlva i detta ovan.
7. Hur lyckas vi korrigera egna och varandras beteenden nÀr de brister.


Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *