Skolledarskapets mångfald

InterimRektorsBloggen om att balansera hyrd rektor, rektor med eget företag och anställd rektor för en trygg och kontinuerlig utbildningsmiljö

I ljuset av de utmaningar som skolor står inför med frekventa chefsbyten har diskussionen utvidgats till att omfatta olika modeller av skolledarskap och den ekonomiska/uppdragsmässiga rellationen med huvudmannen. Tre framstående alternativ som har kommit i fokus är hyrd rektor, rektor som egen företagare och anställd rektor. Var och en av dessa modeller har sina egna för- och nackdelar, och det är värt att undersöka hur de påverkar barnens trygghet, rektorernas arbetsmiljö och skolans långsiktighet. Skolinspektionens perspektiv på dessa modeller ger insikter om hur de relaterar till höga pedagogiska standarder.

Hyrd rektor:

Att anlita en rektor från en extern organisation kan erbjuda snabb tillgång till kompetens och erfarenhet, vilket är särskilt användbart under övergångsperioder. Här betonas vikten av att den hyrda rektorn har en djup förståelse för den specifika skolans unika behov och kultur. Utmaningen här ligger i att säkerställa kontinuitet och långsiktighet, särskilt när personal kan bytas ut vid kontraktsslutet.

Rektor som egen företagare:

En annan modell som har fått uppmärksamhet är rektor som egen företagare. Genom att driva sitt eget företag tar rektorn ansvar för skolans ledning och utveckling. Här poängteras vikten av att rektorerna är välutbildade och har nödvändiga kompetenser för att framgångsrikt driva och utveckla skolan. Utmaningen ligger i att säkerställa en balans mellan entreprenörskap och skolans övergripande mål.

Anställd rektor:

Den tredje modellen är den traditionella anställda rektorn, direkt anställd av skolan eller skolmyndigheten. Skolinspektionen understryker behovet av tydlig ledning och stöd från skolans övergripande myndighet i detta fall. Anställda rektorer har potentialen att skapa långsiktiga relationer med personal och elever, vilket kan bidra till en stabil och kontinuerlig skolmiljö, men det sker inte alltid. I organisationer i förändring med bristande ledarskap och psykologisk trygghet i ledningsgruppen blir detta en lösning som har för resultat att rektorerna slutar och byts ut som skapar en dåligt arbetsmiljö för personalen och studiemiljö för barnen. Ett påtvingat interimskap där flera rektorer kommer efter varandra tills organisationsförändringen är klar. Bristande överlämning rektorerna emellan kan göra sådan situation till en fullständig arbetsmiljökatastrof för många involverade.

Skolinspektionens syn på detta är följande (min tolkning):

Skolinspektionens fokus ligger på att behålla en långsiktig strategi och ett fokus på elevernas lärande, oavsett vilken modell som används. De betonar att oavsett om rektorn är hyrd, egen företagare eller anställd är det avgörande att personen är engagerad i skolans utveckling och strävar efter att upprätthålla hög kvalitet i undervisningen.

Att välja mellan hyrd rektor, egen företagare eller anställd rektor bör bero på den specifika kontexten och målen för varje skola. Målet är att skapa en hållbar och högkvalitativ utbildningsmiljö som säkerställer barnens trygghet och möjliggör kontinuitet i skolans struktur och vision. Integrationen av Skolinspektionens syn ger en viktig referensram för att säkerställa att oavsett vilken modell som väljs, förblir hållbarhet och högkvalitativ undervisning i fokus.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *