Interima rektorer som nyckel till kontinuitet

InterimRektorsBloggen om interima rektorer som nyckel till kontinuitet i skolorganisationer i förändring.

Skolor som ständigt byter ut chefer står inför en utmaning som sträcker sig långt bortom endast administrativa hinder. Denna cykliska omvälvning påverkar inte bara rektorerna själva och deras arbetsmiljö utan har djupgående konsekvenser för barnens trygghet, skolans långsiktighet och ledningsteamets välmående och laganda. I denna debattartikel förespråkar jag användningen av interima rektorer som en lösning på detta problem, med fokus på barnens välbefinnande, en bättre arbetsmiljö för skolledare och den nödvändiga kontinuiteten för en framgångsrik skolmiljö.

Innan jag fortsätter denna resonemang om interima rektorers nödvändighet i skolvärlden låt oss tillsammans definiera “organisationer i förändring”. Organisationer i förändring hänvisar till företag, institutioner eller enheter som genomgår signifikanta förändringar i sina strukturer, processer, eller strategier. Denna omstrukturering kan ske av olika skäl, inklusive anpassning till marknadstrender, förbättring av effektivitet, hantering av interna eller externa påtryckningar, eller anpassning till nya teknologier. Organisationer i förändring syftar till att anpassa sig till det föränderliga omvärldsförhållandet och förbättra sin långsiktiga hållbarhet och konkurrenskraft. Processen kan involvera omstrukturering av personal, ändringar i ledarskapsstil, införande av nya teknologier, eller omvärdering av affärsmodellen för att möta aktuella behov och krav. Ändrade ekonomiska förutsättningar är också en initiator till förändring i en organisation, och det är inte sällan just denna anledningen som skapar en förändringsresa för skolor. 

STOCKHOLM 2019-03-15 Skolinspektionen Foto: Tomas Oneborg, SvD / Dagens Industri

År 2019 genomförde Skolinspektionen ett undersökningsarbete kring skolor med hög rektorsomsättning, där 20 skolor sattes under förstoringsglaset. Det utmynnade i rapporten  “Huvudmannens arbete för kontinuitet på skolor med många rektorsbyten” och är en nutidsdokument som många av mina kollegor skulle kunna känna igen sig i.

I rapporten redovisas Skolinspektionens iakttagelser, analyser och bedömningar. Genom att beskriva viktiga kvalitetsaspekter inom granskningsområdet syftar rapporten till att ge utvecklingsstöd även för huvudmän som inte har granskats. Den presenterar resultatet av kvalitetsgranskningen med fokus på skolhuvudmännens insatser för kontinuitet i ledning och styrning på skolor med hög rektorsomsättning. Observera att iakttagelserna och slutsatserna är specifika för de 20 granskade skolhuvudmännen och inte avser att ge en nationell bild, utan snarare en bild av hur det kan se ut på de skolor som upplever ett högt rektorsbyte. Hela texten kan du läsa under länken nedan:

https://www.skolinspektionen.se/globalassets/02-beslut-rapporter-stat/granskningsrapporter/tkg/2019/huvudmannen-och-rektorsbyten/overgripande-rapport-rektors-rorlighet-slutversion_tillg_webb.pdf

Varför är täta rektorsbyten en brist och varför är en interim rektor ett mervärde?

Den mest tydliga anledningen är trygghet för både elever och personal. Barn behöver stabilitet och kontinuitet för en sund inlärningsmiljö. Personal behöver en trygg relation med sin chef och ett team med utvecklad psykologisk trygghet. Frekventa chefsbyten skapar osäkerhet och kan påverka trygghet negativt. Interima rektorer, specialiserade på att hantera övergångsperioder, kan agera som en stabiliserande kraft. Genom att snabbt förstå skolans kultur och behov kan de säkerställa att barnens trygghet prioriteras, och att undervisningen förblir fokuserad på elevernas bästa.

Hur hänger ihop nödvändigheten av interima rektorer med rektorernas arbetsmiljö?

Chefsbyten har alltid  en påtaglig inverkan på rektorernas arbetsmiljö, på ledningsteamets arbetsmiljö, på skolchefens arbetsmiljö. Ständiga övergångar skapar en stressig och osäker atmosfär, vilket i förlängningen kan påverka ledarskapets kvalitet. Interima rektorer, med erfarenhet av att hantera förändringsprocesser, kan minimera denna stress genom att skapa smidiga övergångar och ge stöd till befintlig personal. Detta möjliggör en mer hälsosam arbetsmiljö för skolledningen.

Skolans framgång är även nära kopplad till dess förmåga att upprätthålla en långsiktig vision. Interima rektorer, genom sin expertis i förändringsledarskap, kan bistå skolan i att behålla sin identitet trots chefsbyten. En interim rektor implementerar strategier för att säkerställa långsiktig stabilitet och en naturlig övergång mellan olika ledare, vilket är avgörande för att skapa en hållbar och kontinuerlig utbildningsmiljö.

Så, nu behöver vi fastställa skillnaden mellan en hyrd rektor, en rektor som egen företagare och en anställd rektor. Alla dessa olika modeller av relationer mellan huvudman och rektor förekommer i skolvärlden. Här hittar du en annan blogginlägg om det: Om skolledarskapets mångfald >>

Debatten om skolledarskap inkluderar ofta just dessa tre modeller och diskussionen om hyrda rektorer, rektorer som egna företagare och anställda rektorer går varm just nu. Skolinspektionen framhäver först och främst vikten av att välja en modell som upprätthåller hög kvalitet i undervisningen. I detta sammanhang kan interima rektorer, oavsett vilken anställningsform de har, agera som förändringsledare och säkerställa denna smidiga övergång till nästa chef. Och ibland händer det att interim rektor blir den som fortsätter anställningen på samma skola i en icke-interim form.

Skolinspektionen har markerat att oavsett vilken modell som används bör skolan ha en övergripande långsiktig strategi och fokus på elevernas lärande. Deras syn ger tydliga riktlinjer för att säkerställa att även i en tid av förändringar och chefsbyten förblir kvaliteten i undervisningen central.

Så… vilken är slutsats?

Den är följande: för att skapa en stabil och kontinuerlig utbildningsmiljö för barnen, förbättra arbetsmiljön för personal och för rektorerna och säkerställa skolans långsiktiga framgång, är det dags att överväga rollen av interima rektorer i större grad. Ska jag dra det till sin spets då formulerar jag mig så här: vi behöver göra interima rektorer specialiserade på organisationer i förändring till en norm när vi anställer för skolorganisationer i förändring. Deras specialisering på kartläggning av nuläge, förändringsledarskap och ett professionellt överlämnande till nästa rektor gör de till nyckelspelare i att navigera genom övergångsperioder och skapa en skolmiljö som präglas av trygghet, kontinuitet och kvalitet. En interim rektor för att överbrygga “puckeln” sedan en ordinarie rektor igen för att jobba med rektorsuppdraget enligt “business as usual”

Sedan kan följande fråga ställa sig: är förändringsledningen “business as usual” för varje rektor? Ifall det är så behöver insatser för denna kompetensutveckling planeras redan på rektorsutbildningen. Lika som att ställa tydliga krav på vad en överlämning av uppdraget till nästa rektor exakt ska innehålla och hur det ska skötas prickfritt. Att komma till en skola rensad på viktiga dokument och ta helhetsansvar är en rektorsmardröm som kan knäcka den starkaste. Belive me… been there, done that. Idag kan jag skratta åt det, det kunde jag inte då.

Hyra rektor? Anställa? Rektor som egen företagare?
Läs mer om dessa tre modeller av relation mellan rektor och huvudman och skilland mellan dem här >>

Bilder ovan är egna eller tagna från www.enterpreneur.com, om inget annat anges under bilden.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *