Samtalsfrågor vid kartläggning av en grundskolverksamhet

InterimRektorsBloggen

Vid kartläggningen av en skola är att ställa öppna frågor en bra väg att gå, för att få en djupare förståelse av olika aspekter av skolverksamheten.

Här är några exempel på sådana frågor uppdelade i tio olika områden, tre per område. Frågorna täcker undervisning, bedömning, skolmiljö, delaktighet, kompetensutveckling, arbete med vårdnadshavare, resurser och teknologi, samt inkludering och stöd.

Därefter följer sex frågor per yrkeskategori: utbildningschef, rektor, biträdande rektor, lärare, fritidspersonal, (eleverna), kurator, psykolog, speciallärare, specialpedagog, skolsköterska, trygghetsgruppen, elevhälsoteam och vårdnadshavare.

Frågorna är av öppen typ och tanken är att man ska i samtalet ställa följdfrågor på de svaren man får, för bättre förståelse av helheten.

Allmäna frågor:

Undervisning och Lärande:

  • Hur beskriver du skolans undervisningsmetoder och strategier för att främja elevens lärande?
  • Vilka resurser och undervisningsmaterial används mest effektivt?
  • Hur anpassar lärarna undervisningen för att möta olika elevers behov?

Bedömning och Uppföljning:

  • Hur bedöms elevernas prestationer och framsteg?
  • Vilka åtgärder vidtas baserat på bedömningsresultaten?
  • Hur sker kommunikationen med elever och föräldrar om bedömningar?

Klassrumsmanagement och Skolmiljö:

  • Hur sköts klassrumsmanagement för att skapa en positiv och stödjande skolmiljö?
  • Vilka åtgärder vidtas för att främja disciplin och samarbete i klassrummet?
  • Hur främjas en säker och inkluderande skolmiljö?

Elevengagemang och Delaktighet:

  • På vilket sätt involveras eleverna i beslutsfattandet och skolans aktiviteter?
  • Hur främjas elevengagemang och delaktighet i skolgemenskapen?
  • Vilka insatser görs för att förebygga frånvaro och uppmuntra närvaro?

Lärarutveckling och Professionalism:

  • Hur stöds lärarnas fortbildning och yrkesutveckling?
  • Finns det några mentorskapsprogram eller samarbetsinitiativ för lärare?
  • Hur bedöms och främjas lärarnas professionella utveckling?

Föräldrakommunikation och Samarbete:

  • Hur kommuniceras skolinformation till föräldrarna, och hur sker dialogen med dem?
  • Finns det möjligheter för föräldrar att vara involverade i skolans aktiviteter?
  • Hur hanteras eventuella utmaningar i kommunikationen med föräldrar?

Teknologi och Resursanvändning:

  • Hur integreras teknologi i undervisningen och skolverksamheten?
  • Hur utvärderas och uppdateras tekniska resurser och infrastruktur?
  • Vilka resurser anses vara mest effektiva för undervisning och lärande?

nkludering och Stödåtgärder:

  • Hur möter skolan behoven hos elever med olika inlärningsstilar och nivåer?
  • Finns det stödprogram för elever med särskilda behov, och hur utvärderas deras effektivitet?
  • Hur sker samarbetet med specialpedagoger och andra stödresurser?

6 frågor till utbildningschefen:

1. Vilka är de övergripande målen för grundskolan och hur säkerställer ni att de uppnås?

2. Vilka utmaningar och framgångar har ni stött på när det gäller att säkerställa en inkluderande och differentierad undervisning för eleverna?

3. Hur hanterar ni behovet av resurser och stöd för elever med särskilda behov?

4. Vilka initiativ har ni vidtagit för att främja digitala färdigheter och teknikintegrerat lärande i dessa årskurser?

5. Vad är er strategi för att skapa en trygg och stimulerande lärandemiljö för eleverna?

6. Hur involverar ni föräldrar och vårdnadshavare i verksamheten för att främja elevernas lärande och välbefinnande?

6 frågor till rektorn:

1. Hur säkerställer ni att undervisningen och läroplanen för grundskolan följs och genomförs på bästa sätt?

2. Vilka åtgärder har ni vidtagit för att möta de individuella behoven hos eleverna?

3. Hur hanterar ni utmaningen med stora klasser och skapar en lugn och fokuserad lärandemiljö?

4. Vilka insatser görs för att främja samarbete och kommunikation mellan lärare, vårdnadshavare och andra involverade i elevernas utbildning?

5. Hur stödjer ni lärarna i deras kontinuerliga professionella utveckling och förmåga att möta elevernas behov?

6. Hur följer ni upp och utvärderar elevernas framsteg och resultat?

6 frågor till biträdande rektorn:

1. Vilka processer och rutiner har ni implementerat för att säkerställa en smidig daglig verksamhet ?

2. Hur arbetar ni med elevernas och personalens säkerhet och trygghet på skolan?

3. Vilka åtgärder har ni vidtagit för att främja samarbete och sammanhållning bland eleverna?

4. Hur beaktar ni och hanterar ni eventuella konflikter eller disciplinfrågor på skolan?

5. Hur stödjer ni fritidspersonalen och samarbetar för att skapa en meningsfull och stimulerande fritidsverksamhet för eleverna?

6. Vilka initiativ eller projekt har ni genomfört för att främja elevens välbefinnande och sociokänslomässiga utveckling?

6 frågor till lärarna:

1. Hur arbetar ni med att differentiera undervisningen för att möta elevernas individuella behov?

2. Vilka resurser och stöd har ni tillgång till för att möta elever med särskilda behov och inkludera dem i klassrummet?

3. Hur integrerar ni digitala verktyg och teknik i undervisningen för att främja elevernas lärande och engagemang?

4. Vilka strategier använder ni för att bygga en positiv och inkluderande lärandemiljö i klassrummet?

5. Hur samarbetar ni med föräldrar och vårdnadshavare för att främja elevernas lärande och utveckling?

6. Hur utvärderar ni elevernas framsteg och justerar er undervisning för att säkerställa deras framgångar? 

6 frågor till fritidspersonal:

1. Vilka aktiviteter och program erbjuder ni inom fritidsverksamheten för att främja barnens fysiska och emotionella välbefinnande?

2. Hur stöttar ni barnen med sina skolarbeten och hjälper dem att uppnå bästa möjliga resultat?

3. Hur arbetar ni med att främja samarbete och inkludering bland barnen i fritidsverksamheten?

4. Vilka strategier eller metoder använder ni för att hantera eventuella konflikter eller beteendeproblem hos barnen under fritiden?

5. Hur skapar ni en trygg och stimulerande miljö för barnen där de kan utveckla sociala färdigheter och dela sina intressen?

6. Hur samarbetar ni med lärare och rektor för att stödja barnens lärande och välbefinnande på fritids? 

6 frågor till eleverna:

1. Vad tycker du är det roligaste med skolan?

2. Vad tycker du är svårt i skolan? 

3. Hur känner du dig om du behöver be om hjälp från en lärare eller personal?

4. Vad skulle du vilja göra på fritiden efter skolan?

5. Hur trivs du i din klass och vad gör dig glad där?

6. Vilka ämnen tycker du mest om att lära dig om? Varför?

6 frågor till kurator:

1. Vilka stödjande program och åtgärder finns tillgängliga för elever som behöver hjälp med socialt-emotionella frågor?

2. Hur samarbetar du med elever, föräldrar och lärare för att främja elevernas välmående och psykiska hälsa?

3. Vilka strategier använder du för att hantera och förebygga mobbning och kränkande behandling på skolan?

4. Hur stöttar du elever som behöver extra stöd för att hantera stress och press i skolan?

5. Vilka resurser och nätverk finns tillgängliga för att erbjuda eleverna stöd vid behov, både inom och utanför skolan?

6. Hur arbetar du med att främja elevmedverkan och barnets rättigheter på skolan?

6 frågor till psykolog:

1. Hur genomförs psykologisk utredning och bedömning av elever vid behov?

2. Vilka insatser och interventioner erbjuds till elever med inlärningssvårigheter eller psykiska utmaningar?

3. Hur samarbetar du med lärare och speciallärare för att stötta elevernas individuella behov och anpassa undervisningen?

4. Vilka program eller åtgärder finns för att främja skolans psykosociala miljö och främja positivt beteende hos eleverna?

5. Hur involverar du föräldrar och vårdnadshavare i elevers psykiska hälsa och stöd?

6. Hur samarbetar du med externa organisationer och specialister för att säkerställa tillgång till nödvändiga resurser för eleverna?

6 frågor till speciallärare:

1. På vilket sätt bidrar du till att anpassa undervisningen för elever med särskilda behov?

2. Vilka bedömnings- och utvärderingsverktyg använder du för att identifiera elever som behöver extra stöd?

3. Hur samarbetar du med lärare för att designa och implementera anpassade undervisningsmetoder och strategier?

4. Vilka åtgärder och resurser finns tillgängliga för elever med olika funktionsnedsättningar?

5. Hur stöttar du lärarna i deras förmåga att differentiera undervisningen och inkludera elever med särskilda behov i klassrummet?

6. Hur arbetar du med föräldrar och vårdnadshavare för att

6 frågor till specialpedagog:

1. Vilka är de vanligaste typerna av behov hos elever som du arbetar med, och hur anpassar du ditt stöd för att möta dessa behov?

2. Hur ser samarbetet ut mellan dig och klasslärarna för att stödja elever med särskilda behov?

3. Vilka metoder och strategier använder du för att utvärdera och dokumentera elevers framsteg och behov?

4. Hur ser stödinsatserna ut för elever med sociala och emotionella utmaningar, och hur integreras dessa insatser i skolans övergripande miljö?

5. Vad är de vanligaste utmaningarna du står inför när det gäller att tillhandahålla stöd till elever med särskilda behov, och hur hanterar du dessa utmaningar?

6. På vilket sätt håller du dig uppdaterad med nya rön och metoder inom specialpedagogik, och hur integrerar du dessa i ditt arbete?

6 frågor till skolsköterska:

1. Vilka hälso- och välbefinnandeinsatser erbjuder du till eleverna?

2. Vilka rutiner och program finns för att bevaka och främja elevernas fysiska hälsa och sjukdomsförebyggande åtgärder?

3. Hur samarbetar du med lärare och föräldrar för att identifiera och hantera eventuella hälsoproblem hos eleverna?

4. Vilka resurser finns tillgängliga för att ge elever stöd vid behov, t.ex. vid medicinska frågor eller akuta skador?

5. Hur arbetar du med att främja hälsosamma vanor och livsstil hos eleverna, både fysiskt och psykiskt?

6. Hur involverar du eleverna i hälsofrämjande aktiviteter och beslut som rör deras egen hälsa?

6 frågor till trygghetsgruppen:

1. Hur arbetar ni för att skapa en trygg och säker skolmiljö för eleverna och personalen?

2. Vilka rutiner och åtgärder har ni implementerat för att förebygga och hantera konflikter, mobbning och andra problematiska situationer?

3. Hur samarbetar ni med lärare, kuratorer och andra resurspersoner för att stötta eleverna i deras sociala och emotionella utveckling?

4. Vilka program och insatser finns tillgängliga för att främja positivt beteende och ansvar hos eleverna?

5. Hur involverar ni föräldrar och vårdnadshavare i arbetet för att skapa en trygg och inkluderande skolmiljö?

6. Hur följer ni upp och utvärderar effektiviteten av era förebyggande och interventionistiska åtgärder inom skolan?

6 frågor till elevhälsoteam (EHT):

1. Vilka är de främsta målen och syftet med elevhälsoteamet?

2. På vilket sätt samarbetar ni med skolans personal för att identifiera och stödja elevernas individuella behov?

3. Vilka åtgärder och resurser finns tillgängliga för att stödja elevernas somatiska, psykiska och sociala hälsa?

4. Hur koordinerar och följer ni upp insatser och planer för elever som behöver extra stöd?

5. Hur involverar ni elevernas föräldrar och vårdnadshavare i beslut och samarbete kring elevernas välbefinnande och lärandemiljö?

6. Vilka strategier och metoder använder ni för att främja samarbete och tvärprofessionellt lärande inom elevhälsoteamet?

6 frågor till vårdnadshavare

1. Hur upplever ni er barns övergripande skolmiljö och känsla av trygghet på skolan

2. På vilket sätt kommunikeras skolinformation till er, och hur nöjda är ni med den övergripande kommunikationen mellan skolan och hemmet?

3. Hur tycker ni att skolan hanterar och stöder ert barns individuella behov och inlärningsstil?

4. Vilka är era förväntningar och önskemål när det gäller samarbete mellan hem och skola för att stödja ert barns utbildning och utveckling?

5. Hur upplever ni skolans insatser för att främja en inkluderande miljö och hantera eventuella utmaningar relaterade till mobbning eller sociala konflikter?

6. Vilket stöd önskar ni att skolan skulle erbjuda för att främja er barns sociala och emotionella välbefinnande?

Håll till godo 🩵

Kristina Milotic
Interim rektor

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *