InterimRektorsBloggen
När man kommer in i en ny verksamhet som interim rektor behöver man snabbt få en överblick över verksamheten. Oftast får man en första vetskap om organisationens villkor redan under intervjuerna och i processen av förhandling om uppdraget. Den första bilden behöver skyndsamt kompletteras med en egen kartläggning. Som interim rektor behöver du börja leverera omgående. Det första som du kan och ska leverera, i stort sätt från dag 1, är närvaro, trygghet och relationsskapande och en känsla att man är tillsammans på väg till något som blir bra.
Vi ska inte sticka under stolen med följande: att kartlägga en skolverksamhet på några veckor kan vara en utmanande uppgift, men med en strukturerad plan och effektivt arbete kan det vara möjligt. Har du ett team att samarbeta med också? Fantastiskt! Då har du verkligen ett bra utgångsläge. Men även på egen hand kan du göra väldigt mycket väldigt ssnabbt. Här är en övergripande guide med 10 punkter, 10 actions för att strukturerat genomföra en snabb kartläggning av en skolverksamhet. Du kan med fördel utgå ifrån dessa när du skapar en egen plan för kartläggning som du kanske behöver anpassa beroende på det specifika uppdragets premisser.
- Förstå syftet: Klargör syftet med kartläggningen och skapa en priolista. Vad ska kartläggningen ha i fokus? Förbättra kvaliteten på undervisningen, identifiera problemområden, eller få kunskap om personalens behov? Något ytterligare?
- Planera och organisera: Skapa en tidsplan för de veckorna under vilka kartläggningen ska genomföras. Finns det möjlighet att fördela uppgifterna för att utöka bredden på kartläggningen? Ensam är stark, men teamet är starkare.
- Dokumentera befintliga resurser: Samla in och granska befintliga dokument som skolplaner, policyer, årshjul, rutindokument och resultat på tidigare utvärderingar. Kartlägg översiktligt befintlig undervisningsmaterial och tekniska resurser.
- Observationer i klassrummet: Gör observationer av undervisningen i klassrummet. Observera lärarnas undervisningsmetoder och elevernas reaktioner och klassrumsmiljön. Följ en mall där du antecknar det observerade. Önskvärt är att medarbetare känner till vad som finns i mallen för undervisningsobservation för det skapar psykologisk trygghet i situationen. Ta dig gärna tid och satsa på att skapa en mall som du synligör för verksamheten innan du börjar röra dig i den för observationer. Det är ett strategiskt smart sätt att ta sig an just observationer och dessutom tillitsskapande.
- Intervjuer: Genomför lära känna intervjuer med lärare, skolledning, fackligt förtroendevalda, annan personal och elevkåren. Ställ smarta frågor som ska ge dig en helhetssyn (en batteri med frågor kommer i nästa blogginlägg – håll utskik).
- Utvärdera elevernas prestationer: Analysera elevernas resultat och bedömningar. Detta är i första hand ett ensamt skrivbordsarbete, med statistik som grund. Försök identifiera eventuella mönster eller trender i elevernas prestationer. Titta på studieresultat i form av betyg, resultat på nationella prov, åtgärdsprogram, insatser för särskilt stöd. Att analysera skolresultat är en viktig del av kartläggningen, då elevernas kunskapsutveckling är det storsta delen av skoluppdraget.
- Bedöm personalresurser: Utvärdera kompetensen hos skolans personal. Behörighet? Genomförd kompetensutvecklling? Planerad kompetensutveckling? Motsvarar personalresurser det behovet skolorganisationen har? Behövs det förstärkning? I vad? Passa på och försök snabbt lära dig namn på alla dina medarbetare. En tidskrävande, men ack! så viktig relationsskapande insats. Det är viktigt att bli sedd.
- Bedöm infrastruktur och övriga resurser: Granska skolans infrastruktur, inklusive klassrum, bibliotek, idrottsanläggningar och tekniska resurser. Anteckna vad du ser och skriv upp frågor du kommer på. Ställ frågor till medarbetare som är insatta.
- Sammanställ och analysera data: Organisera och analysera all insamlad information. Excell-fil med flikar brukar fungera bäst, det är lätt att blädra mellan flikarna när du bygger en mental överblick över skolans situation. Har du samarbete med andra i kartläggningen placera gärna kalkylarket i molnet. Google Drive är vanlig i skolverksamheter idag, med fördelen att man kan dela med andra berörda, ställa frågor som kommentar och få svar i samma kommentartråd.
- Kommunicera resultaten: Presentera resultat av kartläggningen för skolledningen, personal och andra intressenter. Var noga med att poängtera att skolverksamheter gör alltid en resa från BRA till BÄTTRE. Vi “reparerar” aldrig det som är trasigt, det är INTE trasigt. Det behöver tydligt framgå i presentationen och kommunikationen, oavsett om den sker skrifligt, muntligt, enskilt eller i grupp. Det som motpol till den mediala skoldebatten som inte alltid är konstruktiv.
Genom att följa denna övergripande guide och anpassa den till din specifika skolverksamhet, kan du genomföra en snabb och effektiv kartläggning på några veckor. Var noggrann med att involvera alla relevanta parter för att få en heltäckande förståelse av skolans situation. Glöm inte involvera samverkansgrupp i själva planering av kartläggningsprocessen från dag ett, de är dina samarbetspartners. Det är du som arbetsgivarrepresentant och dina fackliga representanter som ska samverka en hållbar, konstruktiv och trygg väg framåt för alla.
Lycka till med ditt viktiga arbete 🫶
Kristina Milotic
Interim rektor